Aby zrozumieć, jak działa turbosprężarka, musisz najpierw poznać jej komponenty i sposób działania każdego z nich. Dwie podstawowe części to sprężarka i turbina, które tworzą pompę powietrzną.
Kompresor składa się z obudowy i dyfuzora, głównym celem turbosprężarki jest zwiększenie mocy silnika bez konieczności zwiększania jego wielkości. Gazy spalinowe zasysane są z silnika przez koło turbiny, koło turbiny zaczyna się obracać. Wał łączy koło turbiny z kołem sprężarki, powoduje obrót. Gdy koło kompresora zacznie się obracać, pobiera powietrze z otoczenia i je spręża. Następnie sprężone powietrze przez obudowę sprężarki wędruje do komory silnika.
Sprężone powietrze dostaje się do komór spalania silnika, zapewniając mu większą moc i moment obrotowy. Obecnie producenci samochodów instalują fabrycznie lub oferują jako opcję kilka różnych typów turbosprężarek.
Turbosprężarka zaopatruje silnik w bardziej skompresowane powietrze, wykorzystując energię spalin z silnika, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana. Silniki z turbodoładowaniem są droższe w produkcji niż ich wolnossące odpowiedniki. Stworzenie wydajnego i trwałego turbo jest skomplikowanym procesem inżynieryjnym. Dlatego zwykle montowano je w droższych samochodach o wysokich osiągach. Dopiero niedawno redukcje kosztów pomogły wprowadzić je do bardziej popularnych modeli. Oprócz wysokich kosztów produkcji, istnieje również kilka wad turbosprężarki. Jedną z największych wad z punktu widzenia konsumenta jest turbo lag. Jest to czas, w którym turbosprężarka zaczyna zasilać silnik powietrzem zwiększonym ciśnieniem. Dzieje się tak dlatego iż turbosprężarka zapewnia doładowanie dopiero po osiągnięciu określonego progu prędkości obrotowej. Obecnie można spotkać także sprężarki, które za pomocą silników elektrycznych zaczynają reagować dużo szybciej. Jednak sprężarki mogą ulec uszkodzeniu ze względu na charakter ich pracy i dość duże skomplikowanie. Obecnie dostępne jest regeneracja turbo dzięki czemu można zwiększyć żywotność naszego turbo.